Door Reinout Groot, mbo docent opleiding Waterbeheer
“Sinds de uitbraak van het Coronavirus is alles anders geworden. Dat geldt ook voor docenten en studenten van de bbl-opleiding Waterbeheer.”
“Alle waterschappen en scholen hebben een verbod op samenscholing, dus ook op scholing, uitgevaardigd. We zijn daarom al vrij snel na de lock-down begonnen met lesgeven op afstand.
We gebruiken hier het programma 8 x 8 Video Conference voor, een idee van docent Armin Satter. We waren hiertoe genoodzaakt omdat de computers van de studenten allemaal op het netwerk van het waterschap werken en daar wordt het standaardprogramma ‘Teams’ niet ondersteund. 8 x 8 werkt prima met als bijkomend voordeel dat je alle deelnemers tegelijkertijd in beeld hebt.”
“Leuk maar ook verhelderend is het om bij de studenten in de ‘huiskamer’ te kijken. Je komt er dan weer achter dat ze allemaal naast hun werk en hun studie ook nog een gezin hebben. Niet alleen de student zit gedwongen thuis, maar ook hun kinderen, met alle drukke gevolgen die dat met zich mee brengt.”
“Les op afstand blijkt vermoeiend te zijn voor iedereen. Je kan je minder lang concentreren (hoe doen kinderen dat met videospelletjes?) en je moet als docent er bovenop zitten om een goed programma aan te bieden.”
“We starten de les om 9.00 uur met onderdelen Nederlands en Rekenen. Veel van de opdrachten waren al digitaal, dus dit is goed te doen. Om 10.30 uur neemt de vakdocent de les op afstand over. Veelal is er gedurende een half uur tot drie kwartier instructie. Dit gaat gepaard met beeldmateriaal, PowerPoint en dergelijke die we op het scherm toveren. Aansluitend aan de instructie krijgen de studenten een opdracht en komen we tussendoor en in ieder geval om 14.00 uur weer bij elkaar om de ‘winst’ van de dag te bekijken en door te spreken.”
“Tussendoor kan de docent met willekeurige studenten inloggen om zaken te verhelderen of vragen te stellen. We gebruiken dan zowel de computer als de telefoon.”
“Tot slot van de lesdag nog een les plantenkennis die we via een quiz doen met het programma Kahoot.”
“Studenten ervaren de lesdag als vermoeiend maar geven tegelijkertijd de complimenten aan de docenten voor het op deze manier organiseren van de lessen.”
“We hopen allemaal dat we elkaar binnenkort weer ‘fysiek’ zullen treffen.”
Reinout Groot,
Docent mbo opleiding Waterbeheer